KONTRAST CZCIONKA: A- A A+

Warsztaty z zakresu profilaktyki - cyberprzemoc, przemoc rówieśnicza

15/12/2023

29 i 30 listopada 2023 r. odbyły się warsztaty z zakresu profilaktyki dla uczniów z klas VI - VIII:  "Poniżanie i upokarzanie ofiar w Internecie, pomoc pokrzywdzonym dzieciom". Poruszana tematyka dotyczy wieloaspektowości zjawiska przemocy w tym cyberprzemocy, "hejtu" w sieci internetowej, "stalkinku" jako współczesnej formy nękania i zastraszania ludzi. Zajęcia prowadził specjalista z Teatru Profilaktycznego Kurtyna.

P.Sutor-Głodzik

Profilaktyka HIV/AIDS

01/12/2023

1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień AIDS. Młodzież z klasy VII realizuje program „Profilaktyka AIDS/HIV”. Tegoroczne hasło przyjęte z okazji Światowego Dnia AIDS przez Wspólny Program Narodów Zjednoczonych ds. HIV/AIDS (UNAIDS) brzmi: Pozwólmy społecznościom być liderami. Społeczności osób zagrożonych HIV i żyjących z HIV stanowią o postępie w eliminacji tego zakażenia, są otwarte na innowacje, monitorują wdrażanie polityk i usług. Dlatego trzeba je wspierać w roli liderów. 

HIV od lat dotyka miliony osób na całym świecie. W 2022 roku:

• 39 000 000 osób żyło z HIV;

• 630 000 osób zmarło z przyczyn związanych z HIV;

• wykryto 1 300 000 nowych zakażeń HIV;

• 29 800 000 osób żyjących z HIV otrzymywało terapię antyretrowirusową.

W połowie roku 2023 r. leczeniem ARV w Polsce objętych było ok. 19 045 pacjentów, w tym 178 dzieci. Leczenie jest prowadzone w ramach Rządowego Programu Polityki Zdrowotnej pn. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022–2026” i od 1 stycznia 2023 finansowane przez NFZ.

​Czerwona kokardka to symbol solidarności z osobami żyjącymi z HIV, chorymi na AIDS, ich rodzinami i bliskimi.

https://www.gov.pl/web/wsse-lodz/swiatowy-dzien-aids-2023

Światowy Dzień Rzucania Palenia - 16 listopada 2023 r.

27/11/2023

16 listopada obchodziliśmy Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu. Porzucenie tego szkodliwego nałogu jest możliwe, ale też trudne. Dlaczego?
Palenie to połączenie uzależnienia psychicznego przez działanie uzależniającej substancji – nikotyny. To substancja psychoaktywna, która wpływa na funkcjonowanie mózgu, pobudzenie i ożywienie, wzrost ciśnienia tętniczego, co jest związane z wyrzutem dopaminy. Decyzja o rzuceniu palenia może obejmować różnorodne metody, takie jak:

• stopniowe ograniczanie ilości wypalanych papierosów • konsultacje psychologiczne, • grupy wsparcia, • nikotynową terapię zastępczą (NTZ) • nagradzanie się za każdy tydzień lub miesiąc bez papierosa (na przykład, kupno prezentu dla siebie za zaoszczędzone pieniądze, które normalnie wydałbyś na papierosy), • korzystanie z naturalnych technik radzenia sobie z napięciem i stresem (np. trening autogenny wg Schultza, metoda relaksacji Jacobsona, joga, medytacja). • poszukiwanie nowych zainteresowań i hobby.

Gdzie szukać pomocy? Chcesz doradzić Rodzicom, aby rzucili palenie i potrzebujesz wsparcia? Przekaż im informację, aby skorzystali z pomocy, poradników i telefonicznej porady stworzonej dla palaczy.

Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym (TPPP) 801 108 108,

poniedziałek – piątek: 09:00 -21:00, sobota: 09:00-15:00.

Lokalne Poradnie Antynikotynowe, Poradnie Rzucania Palenia w Twojej okolicy, najczęściej przy placówkach medycznych, prywatne lub NFZ.

Serwis Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia 

Poradnik Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej o odżywianiu i aktywności fizycznej w trakcie oraz po rzuceniu palenia – wejdź na stronę internetową http://jakrzucicpalenie.pl

Warsztaty edukacyjno-profilaktyczne

17/10/2023

 

W naszej szkole odbyły się warsztaty edukacyjno-profilaktyczne. Proponowane programy mają na celu wdrożyć odbiorcę
w podstawowe pojęcia oraz w problematykę omawianego zagadnienia,a przede wszystkim stanowią wstęp lub uzupełnienie nabytej wiedzy w procesie edukacji szkolnej.

Scenariusze przedstawień w warstwie merytorycznej związane są ze wskazaniami Ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Tematyka z zakresu przeciwdziałania narkomanii normuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Ponadto w świetle ustawy z dnia 11 września 2015 r.o zdrowiu publicznym zarówno wątki z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi, jak i z zakresu przeciwdziałania narkomanii, są podjęte
w oparciu o cele Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.

Zajęcia przeprowadzili specjaliści z Teatru Kurtyna. Uczniowie z klas I-III obejrzeli przedstawienie pt. „Tajemniczy Skrzat”, gdzie poruszano tematykę uzależnień, szkodliwego wpływu zbyt długiego i częstego korzystanie z tabletów, laptopów, telefonów komórkowych i związane z tym problemy psychiczne. Uczniowie z klas starszych mieli okazję obejrzeć spektakl pt. „Wołanie o pomoc”. Wartości wychowawczo-profilaktyczne: zagrożenia dla zdrowia wynikające z sięgania po różnego rodzaju środki psychoaktywne, depresja jako jednostka chorobowa dotykająca coraz więcej młodzieży, poczucie więzi rodzinnych, grupowych oraz sytuacje wpływające na niską samoocenę. Obejrzeliśmy także „Dwa bieguny”. Wartości wychowawczo-profilaktyczne: empatia, wrażliwość na krzywdę i bezinteresowna pomoc w obliczu zagrożenia zdrowia i życia drugiego człowieka, radzenie sobie z negatywnymi emocjami oraz zachowaniami agresywnymi w domu i w szkole.

Uczniowie wypowiadali się bardzo poważnie na wszystkie tematy poruszane podczas występów. Byli przejęci bohaterami i ich sytuacją. Kontynuacja zajęć już 30 listopada w naszej szkole i nieco w innej formie!

Paulina Sutor-Głodzik

„Profilaktyka AIDS/HIV”

02/12/2022

 Zobacz obraz źródłowy​1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień AIDS. Młodzież z klasy VII i VIII realizuje program „Profilaktyka AIDS/HIV”. Tegoroczne hasło przyjęte z okazji Światowego Dnia AIDS przez Wspólny Program Narodów Zjednoczonych ds. HIV/AIDS (UNAIDS) brzmi: „Wyrównujmy” (ang. Equalize) i jest wezwaniem do działania.

Dane UNAIDS dotyczące globalnej odpowiedzi na HIV pokazują, że w ciągu ostatnich dwóch lat pandemii COVID-19 i innych światowych kryzysów, postęp w walce z AIDS spowolnił. Pozostało tylko osiem lat do osiągnięcia wyznaczonego na 2030 rok celu, jakim jest wyeliminowanie AIDS jako globalnego zagrożenia dla zdrowia. Wszyscy musimy włączyć się w działania, aby również pomóc w tej walce.

Nasz uczeń potrafi dyskutować na temat problemu AIDS, jest świadomy zagrożeń jakie niesie życie w społeczeństwie, uczy się tolerancyjnej postawy wobec osób chorych, zdobywa umiejętności pracy w grupie. Kształtujemy refleksyjną postawę wobec człowieka i różnych sytuacji życiowych.

Paulina Sutor-Głodzik

Projekt „Żyj z sensem, czyli małopolski program logoprofilaktyczny”

19/11/2022

    Nasza szkoła bierze udział w pierwszym małopolskim projekcie profilaktycznym, inspirowanym logoterapią Viktora Frankla: „Żyj z sensem”.

Udział w tym projekcie przyczynia się do kreatywnego rozwoju oraz urozmaicenia zajęć wychowawczych i plastycznych uczniów, ich wspólnej rozmowy, działania, zabawy, ale też refleksji. Poprzez realizacją zajęć możemy zapobiegać wielu problemom, zachowaniom ryzykownym oraz pustce duchowej młodego pokolenia. Osoby w każdym wieku znajdą coś dla siebie, a może zostaną wyposażeni w skrzydła tak potrzebne, by odkrywać świat i siebie na nowo.

Paulina Sutor-Głodzik

Szkoła uczestniczy w projekcie ESA - Edukacyjna Sieć Antysmogowa

10/11/2022

Nasza szkoła przystapiła do projektu ESA, realizowanego przez NASK. Projekt ten służy zwiększeniu świadomości uczniów, ich rodziców, nauczycieli w zakresie ekologii, przede wszystkim w zakresie problematyki jakości powietrza jako wspólnego dobra o szczególnym znaczeniu. W ramach projektu koordynatorzy prowadzą działania edukacyjno-informacyjne w obszarach związanych z ekologią oraz zdrowym trybem życia. 

Koordynatorzy szkolni uczestniczyli w szkoleniach na temat smogu.

Pierwsze lekcje dla uczniów o smogu już za nami. Zajęcia zostały przeprowadzone w klasach: 3,4,5,6,8 przez pedagoga szkolnego. Miały na celu:

1. Zapoznanie uczniów z tematyką zanieczyszczenia powietrza, szczególnie smogu.

2. Poznanie przyczyn występowania smogu oraz sposobów walki ze smogiem.

3. Poznanie negatywnych skutków zdrowotnych powstających na skutek długotrwałego przebywania w środowisku z zanieczyszczonym powietrzem.

4. Kształtowanie nawyku właściwego zachowania podczas dni z przekroczoną normą pyłów w powietrzu.

Szkoła brała udział także w konkursie: "Razem działamy, czysto oddychamy", który polegał na przygotowaniu formularza o działaniach szkoły zmierzających do poprawy jakości powietrza w okolicy. 

Paulina Sutor-Głodzik

Realizacja programu "Trzymaj Formę!" w roku szkolnym 2022/2023

16/10/2022

„ZDROWE LEPIEJ SMAKUJE-NASZ ORGANIZM NA WALKĘ Z CHOROBĄ PRZYGOTOWUJE!”

W ramach realizacji programu z zakresu profilaktyki TRZYMAJ FORMĘ wychowawcy klas przeprowadzili zajęcia na temat zdrowej żywności i zdrowego stylu życia. Uczniowie przygotowali zdrowe posiłki. Przekonali się, że warzywa stanowią pyszny dodatek do kanapek oraz mogą być kolorowym i zdrowym posiłkiem.

8 listopada obchodziliśmy także Dzień Zdrowego Śniadania. 

Została przeprowadzona ankieta dla uczniów na temat zdrowego trybu życia. Wyniki już wkrótce!

Temat zdrowego odżywiania stanowi przygotowanie do ogólnopolskiego konkursu uczniów z klas VI - VIII na temat zdrowego stylu życia.

Aby zachować zdrowie i dobrą formę, wystarczy postępować zgodnie z poniższymi zasadami:

1. Bądź aktywny, Trzymaj formę!;

2. Staraj się, aby Twoja dieta była urozmaicona i odpowiednio zbilansowana;

3. Jedz warzywa i owoce - powinny stanowić połowę tego, co jemy;

4. W posiłkach uwzględniaj produkty zbożowe, najlepiej te z pełnego przemiału;

5. Spożywaj codziennie przynajmniej 3 porcje mleka. Mleko możesz zastąpić naturalnym jogurtem, kefirem i częściowo - serem;

6. Jedz codziennie produkty, które są źródłem białka, takie jak chude mięso, ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych, a także orzechy;

7. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych;

8. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów - minimum 1,5 litra dziennie.

Konkurs wiedzy o zdrowym stylu życia Trzymaj Formę! adresowany jest do uczniów klas VI, VII i VIII szkół podstawowych zainteresowanych zdobyciem i pogłębianiem wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia w szczególności uwzględniającej tematykę zbilansowanej diety i aktywności fizycznej.

Paulina Sutor-Głodzik

Światowy Dzień Zdrowia - 7 kwietnia 2022 r.

06/04/2022

7 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia. Tegoroczny ŚDZ będzie obchodzony pod hasłem „Nasza planeta, nasze zdrowie”. Celem ŚDZ 2022 jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na:

- problem zanieczyszczenia powietrza (przyczyny, skutki)

- problem nadmiaru odpadów na Ziemi (np. dzikie wysypiska, śmieci w zbiornikach wodnych, na szczytach gór, w kosmosie)

- niezdrowa żywność (żywność wysokoprzetworzona, dodatki do żywności, żywność typu fast-food, napoje energetyczne, zbyt duża ilość cukru w diecie)

- problem wycinania lasów (deforestacja): przyczyny, skutki.

Nasza szkoła podjęła działania, aby włączyć się w OBCHODY ŚDZ 2022. Uczniowie z klas I – VIII omówili wybrany problem na lekcjach oraz przygotowali na ten temat plakaty, rysunki, napisy, hasła, książeczki, modele przestrzenne i inne materiały. Nasz kącik edukacyjno-informacyjny na temat zagrożeń znajduje się na szkolnym korytarzu w budynku A na I piętrze. Cieszy się dużym zainteresowaniem. W ten sposób dzielimy się wiedzą i pomysłami. Cała społeczność szkolna ma dostęp do informacji o ŚDZ!

Drużyna Sir-Petera

22/03/2022

„Drużyna SIR PET-ERA” jest akcją społeczno-edukacyjną, która powstała z troski o środowisko. Jej celem jest zwiększanie świadomości dotyczącej segregacji odpadów, zwłaszcza z tworzyw sztucznych. Uczniowie klasy III zostali zgłoszeni do programu i uczestniczyli w zajęciach na temat prawidłowej segregacji odpadów, dalszych losów butelki PET, produktów które mogą powstać po przetworzeniu butelek PET. 

Zajęcia prowadziła pani Paulina Sutor-Głodzik.