17/10/2023
Gdy rozpoznasz, że Ktoś ma problem przekaż mu informację, jak może uzyskać pomoc.
Gdy Ty masz problem skorzystaj!
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – tel. 800 12 12 12
czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu
Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – tel. 116 111
czynny całą dobę, 7 dni w tygodniu.
Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika:
https://czat.brpd.gov.pl/
Czekają tam na Ciebie ludzie, którzy Ci pomogą. Za darmo.
Nie musisz się przedstawiasz ani mówić, skąd dzwonisz. Możesz pozostać całkowicie anonimowy.
Nikt się nie dowie o tej rozmowie, ani rodzice, ani szkoła, ani znajomi.
Eksperci z Telefonu Zaufania pomogą Ci rozwiązać Twój problem, wyjaśnią, co robić, jak się zachować, gdzie znaleźć konkretne wsparcie.
Możesz też skorzystać z naszej pomocy, czyli zgłosić sie do wychowawcy i pedagoga szkolnego. Chętnie Cię wysłuchamy, udzielimy wskazówek, informacji i pomocy.
Paulina Sutor-Głodzik, pedagog szkolny
15/09/2022
Co sprzyja reagowaniu na przemoc rówieśniczą?
INTEGRACJA KLASY
Jeśli damy dzieciom szansę poznania siebie nawzajem, stworzymy wspólne normy klasowe, zbudujemy poczucie wspólnoty grupowej – w takiej klasie nie będzie miejsca na dręczenie lub w takiej klasie dzieci będą miały odwagę zareagować, gdy zacznie dziać się coś złego.
UCZENIE DZIECI OD NAJMŁODSZYCH KLAS KONSTRUKTYWNYCH ZASAD KOMUNIKACJI ORAZ SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
EDUKACJA O ZJAWISKU DRĘCZENIA ASERTYWNOŚĆ I RADZENIE SOBIE Z PRESJĄ GRUPY
Obrona innych wymaga odwagi, pewności siebie, umiejętności „stanięcia przed szereg”, odporności na krytykę.
JAK BEZPIECZNIE POMAGAĆ?
Część uczniów nie pomaga, bo nie wie jak, boi się, że zaszkodzi poszkodowanemu lub przeżywa lęk przed zemstą sprawców.
1. Rozmowa ze sprawcą/sprawcami – np. powiedzenie spokojnym głosem „Zostaw go”, „Daj mu spokój”, „Przestańcie go przezywać”, lub dłuższe wstawienie się za poszkodowanym, dyskutowanie ze sprawcami, przekonywanie ich, żeby przestali. W tej wersji można reagować samemu lub zebrać grupę obrońców.
2. Działania skierowane wobec poszkodowanego, bez konfrontowania się bezpośrednio ze sprawcą – np. powiedzenie lub napisanie w prywatnej wiadomości (jeśli to jest np. na fb) poszkodowanemu, że się go lubi, lub że się ma inne zdanie niż dręczyciele; zaproszenie poszkodowanego do domu, zadzwonienie do poszkodowanego itp.
3. Poinformowanie nauczyciela – dyskretne udanie się do nauczyciela i poproszenie o pomoc dla poszkodowanego, pokazanie nauczycielowi wydruków z fb, zgłoszenie informacji o dręczeniu do „skrzynki problemów szkolnych” itp.
TO DZIAŁA!!! W NASZEJ SZKOLE JEST NAUCZYCIEL, KTÓREMU MOŻESZ ZAUFAĆ!!!
POGŁĘBIANIE EMPATII
Warto pamiętać, że dzieci mające wysoki poziom empatii, potrafiące wczuć się w sytuację drugiej osoby czy rozumieć, co może ona przeżywać, znacznie rzadziej dopuszczają się zachowań krzywdzących innych.
Materiały ze szkolenia e-learningowego ORE "Profilaktyka przemocy rówieśniczej - rola świadka"
Paulina Sutor-Głodzik
13/03/2022
W marcu 2022 r. uczniowie klasy szóstej uczestniczyli w zajęciach z pedagogiem „Co mnie złości?”. Wypowiadali się na temat emocji, jakie nimi targają w sytuacjach trudnych, konfliktowych, nowych. Poznali sposoby, które umożliwią im lepiej poradzić sobie ze złością. Najważniejsze z nich to:
- trening rozpoznawania emocji, w tym złości u innych i u siebie, co pomoże unikać sytuacji, które mogą być prowokujące,
- skierowanie uwagi na coś innego niż wyzwalacz agresji, zajęcie myśli czymś innym, np. policzenie od 365 do 342,
- zmiana aktywności: warto powiedzieć sobie „stop!” i natychmiast zająć się czymś Innym,
- próba rozumienia sytuacji, która jest wyzwalaczem złości w inny sposób.
Skutkiem złości może być nasza reakcja: asertywna lub agresywna. Wszystkim życzymy asertywnego podejścia do problemu.

Krzysztof Birnbaum, kl. VI
06/01/2022
Musimy pamiętać, że gniew i złość to silne, ale nie złe emocje. Nakręcają nas do działania lub każą nam zaniechać daną czynność. Najważniejsze, aby rozpoznać we właściwym czasie, że zaczynają nami targać silne emocje (stąd uczymy się rozpoznawać i je nazywać), a następnie je „upolować i ogarnąć”. To znaczy wypuścić z klatki już oswojone…
Nasze dobre rady (nasze, bo to Uczniowie radzą Uczniom) pomogą Wam w odpowiedni sposób zareagować w odpowiednim czasie, tak aby zakończenie było szczęśliwie, a nie rozpaczliwe
1. Uwaga czerwone światło! Zatrzymaj się, zanim wulkan wybuchnie.
Rozpoznaj zmiany w swoim organizmie, głośne bicie serca, przyspieszony oddech, pot, trudności z oddychaniem, niekontrolowane napięcie mięśni, zmiana tonu głosu, potrzeba kłótni, niechęć do żartowania i wiele innych.
2. Dlaczego tak się dzieje? Co jest powodem moich silnych emocji?
Czy to napięcie z całego dnia, czy może przyczyna jest jedna. Może zakończysz na pomrukach wulkanu.
3. Dobre rady naszych Uczniów:
- Opisać swoją złość na kartce.
- Targanie kartki.
- Wrócić do czynności, które lubimy np. czytania, słuchania muzyki, biegania.
- Zmieniam miejsce, otoczenie. Zostaje sama/sam.
- Rozmowa z rodzicem.
- Zmieniam formę aktywności.
- Obserwacja prowadzona przez okno – skupienie uwagi na czymś innym (Karolina i Tata, świetny pomysł!)
- Szukanie bezpiecznego miejsca, w którym będziemy sami.
- Chwila na zastanowienie się nad swoim postępowaniem i naprawa wyrządzonych komuś szkód (Michał do realizacji!)
- Wymyślanie słowa na odstresowanie.
Jeżeli Ktoś z Was ma dobre rady, jak zapanować nad wybuchem wulkanu o nazwie „gniew”, to zapraszam do podzielenie się z nami:
paulka_@poczta.onet.pl
Paulina Sutor – Głodzik, pedagog szkolny
27/10/2021
Październik jest miesiącem profilaktyki w naszej szkole. Uczniowie z klas I - VIII brali udział w zajęciach prowadzonych przez psychologa z Polskiego Centrum Profilaktyki z Krakowa. Poruszane tematy:
- Jak rozmawiać z dziećmi o przemocy? Rodzaje przemocy, różnice miedzy przemocą a agresją, gdzie mogą szukać pomocy osoby uwikłane w przemoc?
- Profilaktyka narkomanii.
- Radzenie sobie z obawami, niepokojem, lękami i wątpliwościami w trakcie i po pandemii oraz integracja - jak na nowo zbudować relacje rówieśnicze.
- Izolacja, odrzucenie i wzajemna pomoc rowieśnicza.
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, mieli możliwość zadawania pytań.
Poruszana tematyka wynikała z wniosków z realizacji Programu wychowawczo - profilaktycznego na rok 2020/2021 oraz z informacji zgłaszanych w ankietach przez rodziców, uczniów i nauczycieli do Programu wychowawczo - profilaktycznego na rok szkolny 2021/2022.
Paulina Sutor - Głodzik
01/10/2021
W dniu 30.09.2021 r. uczniowie klasy III obejrzeli spektakl pt. „Dzieci Sieci - Plik i Folder na tropie internetowych kłopotów” (Safer Internet). Wydarzenie edukacyjne miało na celu pomóc młodym widzom w bezpiecznym odkrywaniu Internetu. Dzieci zapoznały się z zagrożeniami w sieci, miały możliwość wyrażenia swoich opinii na temat przygód bohaterów. Wraz z uczniami innych szkół tworzyliśmy mapę myśli na temat, jak pomóc osobie uzależnionej od Internetu. Nasze propozycje to: wspólne zabawy, spacery, wyjazdy np. na obóz bez prądu, powrót do pielęgnowania swoich pasji, rozmowy z rodziną. Rozmawialiśmy także o bezpiecznych zachowaniach w sieci.
- Należy pamiętać, że przyjemność i radość może nam sprawiać wspólna aktywność nie tylko przed monitorem.
- Krzywdę możemy zrobić jednym klikiem.
- Wszystko, co robimy w Internecie zostawia ślad.
- Nie wolno korzystać z telefonu, gdy przechodzimy przez ulicę.
- Trzeba wiedzieć, jak korzystać z Internetu. Wybierajmy to, co dobre, omijajmy „śmieci”. To my mamy rządzić Netem, a nie Internet nami.
23/09/2021
Zauważamy zmiany w pogodzie. Wieczór robi się szybciej. Staramy się uświadamiać i edukować dzieci i młodzież, że bezpieczeństwo w ruchu drogowym zależy także od nich. Zachęcamy, aby uczestnicy ruchu drogowego czyli piesi korzystali z odblaskowych kamizelek oraz innych elementów odblaskowych. Musimy być widoczni także w obszarze zabudowanym. Bądźmy odważni i nośmy odblaski.
23 września uczniowie klasy III uczestniczyli w zajęciach na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Każdy uczeń czytał książeczkę o odblaskach i edukował swoich rówieśników.

Paulina Sutor - Głodzik
07/09/2021
W dniu 7.09.2021 r. uczniowie klasy VIII uczestniczyli w zajęciach z pedagogiem szkolnym "Porozmawiajmy o emocjach". Podczas spotkania odgadywaliśmy emocje wyrażane poprzez taniec. Uczniowie próbowali także rozpoznać uczucia swoich kolegów. Wyrażanie emocji może odbywać się w sposób społecznie akceptowalny lub nieakceptowalny. Zadaniem dorosłych jest wskazanie na takie sposoby okazywania emocji, które nie zniekształcają prawdziwych przeżyć, a jednocześnie respektują wrażliwość i uczucia innych. Zaprzeczanie emocjom dzieci jest poważną przeszkodą w ich dążeniu do dojrzałości emocjonalnej.
Paulina Sutor - Głodzik